onsdag 15 januari 2014

Ovanligt naturfenomen

I går hade vi solsken och kallt väder.
Högtrycket hade stationerat sig över vår del av världen.
När jag och sambon körde längs vägarna såg jag plötsligt ett ovanligt
sken. Det glittrade och blänkte i blått-grönt-gult-rött. Regnbågens alla färger
på en gång - men på vintern i kallt väder.....?


Sambon stannade ju inte, utan jag fotade där jag satt i bilen
(med smutsiga bilrutor), helt förundrad över vad jag såg.
Ibland var ljusskenet starkare, ibland blev det svagare.



Visst är det samma fenomen som på sommaren när solen tittar 
fram efter en häftig regnskur. Det var ju en regnbåge!
Det är första gången jag har sett något sådant vintertid!
Vintertid behövs tydligen inga regnskurar, det behövs endast solen
och lite temperaturväxlingar. Ljusfenomenet varade endast några minuter.


Ibland är naturen helt förunderlig.


5 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackert ljussken och fint det är nu när det är så här kallt!
    Jag har sett samma för något år sen.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Gud vilka fantastiska bilder!! Den näst sista blir man bara helt...ja förstummad!! Gör en tavla av den!! Sen kan man ju undra vart ljusskenet kom ifrån, men det måste väl vara något liknande en regnbåge, något i atmosfären som gjorde det.
    Förstod att du förstod...hur det är med sjuka barn eller barnbarn...Livet är inte lätt, och ibland tycker jag det är skönt med bloggen, man förstår ganska snart att man inte är ensam om att ha upplevt vissa saker, oro, rädsla, hopp...Sen är det ju en fantastisk sjukvård vi har, och det inger ju mera hopp när man förstår att just i sådana fall så söker man lösningar över hela världen. Men helst önskar jag ju att vi aldrig behöver tänka så.
    Ha en fin dag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Underbar bild den sista .det du ser är inte regnbågen det är en sk haloring som bildas runt solen vid väderomslag.Ibland ser man bara en del av den ,kram Nette

    SvaraRadera

  4. Vilken tur och skicklighet att få till en sådan bild. Jo visst liknade det regnbågen men nu gick den ju rakt upp. Jag har då aldrig sett något sådant där på vintern. Ha en skön kväll.

    SvaraRadera
  5. Så vackert och häftigt ljussken , riktigt vackra bilder . Kramar // Anita

    SvaraRadera