onsdag 11 november 2015

Iskmo-Jungsund vandringsled, del 1

Iskmo-Jungsund vandringsled började anläggas i år och
den första visningen av leden skedde på förhösten. Tyvärr hade jag inte
möjlighet att delta då, men förra veckans soliga väder lockade ut mig
på vandring. Jag hoppade i bilen och styrde kosan mot Iskmo.
För några århundraden sedan var Iskmo en ö. I och med landhöjningen
har nytt land kommit i dagen och idag är Iskmo en del av fastlandet.
Men ännu finns insjöar, eller flador (glosjöar), kvar som minne av havet.
I skogen längs dessa sund eller flador går vandringsleden.
Hela vandringsleden är 12 kilometer.


Jag beslöt ta mig an den norra/nordvästra delen av vandringsleden.
Jag hittade en blå liten skylt bredvid vägen med ett P på och parkerade bilen.
Nu var jag nära  Hallonnäsfladan. Kartan över vandringsleden plockade 
jag fram på telefonen, kollade en sista gång och vandrade iväg.




Nya fina broar och spångar hade byggts längs de våta partierna längs
Hallonnäsfladan. För det mesta var det en lätt vandring, men
eftersom det i början fanns några steniga partier var det helt
rätt att ha bra skor på fötterna.



Det är perfekt att vandra i naturen på senhösten. Inga mygg.
Inga älgflugor. Jag njöt av den varma solen och av att kunna andas
den helt friska och klara höstluften.



Leden var klart och tydligt utmärkt. Nu har jag förstått att man 
hunnit sätta upp ytterligare skyltar sedan jag var ut på vandring.


Ekorrbär.


Speglingar i ett dike.



Vackra stubbar.


Myrstack. 
Myrorna hade inlett vinterlivet, inte ett kryp syntes till.


Jag vandrar vidare....
mot Brunnfladan (mera vandringsfoton en annan dag).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar