fredag 5 februari 2016

Enkla havreflarn

Det är länge sedan jag delade med mig av ett recept, men här bakas det 
en hel del så jag vill gärna bjuda på småbröd i dag.  Det blir havreflarn
som är enkla att baka och som blir så knapriga och jättegoda.
Förstås bakade på smör.


Knäckeflarn
100 gr smör
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn

Jag hettar upp smör, socker och vetemjöl i en kastrull (blandningen skall
inte koka utan jag låter endast smöret och sockret smälta medan jag rör om), 
så tillsätter jag havregryn och blandar om. Nu låter jag smeten
vila en stund, gärna på ett svalt ställe (jag sätter ut den i kalla farstun).
När smeten svalnat är det dags att rulla ihop knappt teskedsstora
klickar och lägga på en plåt (obs! med stort mellanrum).
Det blir ca 40 st småkakor.
 Gräddas gyllenbruna i 200 grader i 6-7 min.


 Ni vet ju att småbröd bakade på smör bör ätas ganska omgående.
Jag kan berätta att dom här småbröden inte brukar bli alltför
gamla i vårt hushåll....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar