fredag 5 augusti 2016

Den vackraste sommardagen

I slutet av juli hade vi en hel rad av härligt soliga och varma dagar.
Dessutom hade nordanvinden gått och lagt sig. Ja, alla andra vindar
också för den delen... så det kändes som sommar skall kännas!
Enkelt uttryckt var det härliga sommardagar.
Sambon bestämde att nu var det dags att ta vår lilla båt och stäva 
ut i Kvarken. Nu var det dags att åka ut till Rödgrunden.


 Så fick det bli!
Vi stävade ut i Kvarken, ut ur vår havsvik och ut på böljorna de blå!


 Här är vi ännu kvar vid vår brygga. Jag har lyckats kravla mig i båten (jag med
mina stela leder har svårt med balansen....) medan sambon ännu hämtar extra
bränsle och lite verktyg. Ni vet, uti-fall-att. Jag däremot har gjort i ordning en 
kaffekorg som jag tagit med mig i båten och dessutom har jag sett till att 
vi har lite extra kläder. Uti-fall-att....

Vi plockar upp L och så tar vi sikte på de yttersta kobbarna.


Länge ser vi landbacken bakom oss. Här ute på Gloppet är det inga
vågor att tala om så här i förmiddagssolen.



Vi styr förbi de små holmarna som är uppbyggda av stenar.
Det är den senaste inlandsisen som en gång i tiden lämnade kvar
 alla stenar här i Kvarken-området....(någonstans skulle de visst stranda).


Kan man annat än sitta och njuta när vi tuffar förbi stenhögarna...


Små kobbar och skär.
Och en hel del stengrynnor att hålla koll på ....


Vissa stengrynnor är måsarnas hemvist under sommarhalvåret.


Så vackert blått hav.
En och annan skimär, en holme.


Långt, långt där borta syns fyren på Ritgrund. 
Eller är det bara en skimär i horisonten?


Nej, vi är inte ensamma ute på havet. Det är mycket båtar 
ute denna vackra sommardag.


Vi puttrar vidare på vår båtfärd. Nu styr sambon in mellan några
holmar och vi börjar speja efter Rödgrund.


Kan det vara där framme, eller är det där....
Det är några år sedan vi var hit ut senast.


Nu ser vi holmen!
Vi tar fasta på den stora klippstenen och sambon styr in mot stranden.
Det klickar till i hjärteroten... som att se en kär gammal vän.
Fortsättning följer i nästa inlägg!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig båttur bland små steniga holmar!

    SvaraRadera
  2. Så vackert ute i kvarken .Vi har haft en otursdag idag allt gick fel ,båtmotorn gick sönder när vi skulle till stan efter mera virke ,vi kom i land fick virket hämtat men sedan fick dom fara ända hem efter en annan motor ,så klockan var 5 då virket kom hit ,suck dit for den dagen ,kramen Nette

    SvaraRadera