torsdag 26 januari 2017

En ny vinsch

Förra veckan köpte vi en ny vinsch till vår skogskärra.
Det tekniska är helt på mina karlars ansvar, men jag vet hur vinschen fungerar...
För att få den fastsvetsad vid skogskärran åkte vi till min kusin Storbonden,
som har en bra verkstad. Eftersom mina båda karlar är lediga just nu
blev det tidig väckningen en dag förra veckan.... Efter frukost tog sambon och jag bilen,
medan sonen åkte iväg med traktorn. Vi startade i arla morgonstund.


Åh, dessa härliga morgnar med vackra soluppgångar!
Här susar vi iväg längs stora vägen....


Det tog ungefär en och en halv timme för traktorn, och det gick fint.
Vi åkte nämligen i rätt riktning, de flesta bilar åkte åt motsatta hållet...


När vi nått fram till min barndomsby har solen just höjt sig ovan horisonten.
En så vacker morgon över slätten!


Här på golvet i min kusins verkstad ligger nu delar av vinschen.
Jag lät karlarna sköta om svetsningen och allt det praktiska.....


...medan jag knallade iväg till mitt barndomshem.
Fast det gällde ju att hålla sig upprätt, vägen var en skridskobana utan
minsta sandkorn. Jag säger då det, vilken is-vinter!
Dessutom har vi ju ingen snö, det är den mest märkvärdiga
vinter jag någonsin varit med om!


Jag ordnade med maten och kaffet för att karlarna skall få trevliga
pauser i verkstadsarbetet. Årets andra fastlagsbulle, check!


När kvällen kom åkte vi hemåt. Vinschen var fastsatt,
men sambon skulle visst ännu köpa någon mojäng för att få allt klart.
Häromdagen var det så äntligen upp till bevis, skulle vinschen klara testet....
Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar